top of page
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w działalności badawczej – przegląd narzędzi
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w działalności badawczej – przegląd narzędzi

pt., 24 maj

|

Google Meet

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w działalności badawczej – przegląd narzędzi

Cena: 600 zł netto, 738 zł brutto Gwarantujemy: - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej, - merytoryczne szkolenie, - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video, - pełne wsparcie techniczne.

Rejestracja jest zamknięta
Zobacz inne wydarzenia

Termin i lokalizacja

24 maj 2024, 09:00 – 15:00

Google Meet

Zapisz się

LINK DO REJESTRACJI

Sztuczna inteligencja (AI) szybko staje się kluczowym narzędziem wykorzystywanym przez naukowców jako pomoc w pisaniu wszelkich rodzajów publikacji. Jest ona wykorzystywana przez badaczy reprezentujących wszystkie obszary oraz dyscypliny. Warsztat omawia takie właśnie zastosowanie sztucznej inteligencji po to, aby uświadomić badaczom, jak mogą ułatwić sobie pracę oraz zaoszczędzić czas. Spotkanie uwzględnia przy tym etyczny wymiar wykorzystania omawianych narzędzi, tak aby pracować z nimi w odpowiedni sposób, to znaczy tak, aby nie „produkować” wytworów niskiej jakości oraz sobie nie zaszkodzić.

PROGRAM SZKOLENIA

Część 1. Narzędzia AI a pisanie publikacji

     1. Czy AI to tylko ChatGPT?

     2. Jak samodzielnie wyszukiwać narzędzia AI?

     3. Podstawowe zasady dotyczące „współpracy” z AI, czyli jak poprawnie jej używać, żeby  się nie zawieść i nie marnować czasu.

     4. Przegląd najważniejszych narzędzi AI związanych z pisaniem: jak napisać artykuł wykorzystując AI (od pomysłu do tekstu)?

     5. Jak zrobić to etycznie i tak, aby sobie nie zaszkodzić, czyli kiedy AI jest dobrym narzędziem, a kiedy nasza praca staje się niesamodzielna?

     6. Jak wykrywać plagiaty przy pomocy AI?

     7. Jak się dowiedzieć, czy dany artykuł został napisany przy pomocy AI – narzędzia.

     8. Narzędzia językowe, czyli tłumaczenie, sprawdzanie tekstu, proponowanie odpowiednich sformułowań itd.

Część 2. Narzędzia AI do porządkowania, streszczania i wyszukiwania zasobów

     1. Naukowe wyszukiwarki AI.

     2. Menadżery bibliografii bazujące na AI.

     3. Asystenci AI pomagający wyszukiwać i cytować źródła, podsumowujący publikacje, tworzący konspekty, wyjaśniający związki między pojęciami, wyjaśniający przyczyny i skutek zjawisk, itp.

     4. Przeglądy literatury – jak sobie ułatwić życie wykorzystując narzędzia AI.

     5. Narzędzia dobierania czasopism odpowiednich dla naszych publikacji.

     6. Narzędzia dostosowujące manuskrypt do wymogów danego wydawcy.

     7. Narzędzia formatowania cytowań.

     8. Narzędzia zamiany artykułów w audiobooki.

     9. Narzędzia do transkrypcji.

     10. Narzędzia streszczające filmy.

     11. Narzędzia pozwalające zarządzać zasobami sieciowymi (na przykład streszczać strony WWW).

Część 3. Narzędzia AI do pisania wniosków grantowych oraz bazujące na AI narzędzia do zarządzania zespołami badawczymi

     1. Narzędzia pomagające przygotować draft wniosku.

     2. Narzędzia (AI) do zarządzania projektami, czyli jak automatyzować rutynowe zadania, poprawiać komunikację i upraszczać pracę?

     3. W jaki sposób zapobiegać opóźnieniom, optymalizować zasoby i kończyć projekty na czas?

     4. Narzędzia posiadające opcję asystenta cyfrowego „samodzielnie” delegującego zadania i zarządzającego projektami.

     5. Inne funkcjonalności omawianych narzędzi oraz ich słabe strony.

Część 4. Narzędzia AI do wizualizacji oraz prezentacji

     1. Narzędzia zamieniające tekst w grafikę.

     2. Generowanie obrazów na podstawie opisów.

     3. Tworzenie ilustracji, zdjęć, okładek, tapet czy filmów.

     4. Narzędzia AI do tworzenia prezentacji.

     5. Narzędzia AI do tworzenia infografik i posterów.

Część 5. Narzędzia AI pomocne w analizie danych

     1. Jak wykorzystać ChatGPT do pracy z danymi (analiza, czyszczenie, interpretacja).

     2. Inne narzędzia do analizy danych – wskazania.

Korzyści z uczestnictwa:

  • Pokazanie, co mogą osiągnąć naukowcy, wykorzystując narzędzia GPT.
  • Wskazanie, jakie narzędzia sztucznej inteligencji (AI) można wykorzystać, aby skutecznie pisać publikacje naukowe – od artykułów badawczych do przeglądów literatury.
  • Zwrócenie uwagi na narzędzia AI, które pozwolą szybko uporać się z zapoznaniem się z zawartością setek publikacji naukowych oraz dotrzeć do nowych źródeł.
  • Wyjaśnienie i pokazanie, jak zarządzać zespołami przy pomocy oprogramowania wykorzystującego AI.
  • Omówienie narzędzi AI z różnych perspektyw, tj. zwrócenie uwagi na ich słabe oraz mocne strony.
  • Wyrobienie umiejętności obsługiwania różnych narzędzi AI służących naukowcom we wszystkich podejmowanych czynnościach naukowych.
  • Uświadomienie badaczom, jak wykorzystywać narzędzia AI z korzyścią dla siebie oraz zwrócenie uwagi na to, jak zaszkodzić można swojej reputacji, jeśli używa się ich nieumiejętnie.
  • Zwrócenie uwagi na to, jakie narzędzia (i jak) można wykorzystać w działalności dydaktycznej.

W trakcie szkolenia wyżej wymienione zagadnienia będą zaprezentowane praktycznie. Prowadzący pokaże liczne narzędzia, dzięki którym uczestnicy nabędą odpowiednie kompetencje.

Grupa docelowa:

  • Osoby zainteresowane publikowaniem artykułów w najbardziej prestiżowych czasopismach.
  • Badacze zainteresowani tym, jak oszczędzać czas podczas prowadzenia badań oraz unikać żmudnych i rutynowych działań naukowych.
  • Badacze chcący doskonalić umiejętności prowadzenia badań, pisania artykułów naukowych, raportowania z wykorzystaniem różnych narzędzi AI.
  • Osoby zainteresowane rozwojem kompetencji prezentowania siebie środowisku naukowemu i promowania swoich badań.
  • Naukowcy wahający się, czy używać AI ze względów etycznych.
  • Osoby chcące sprawnie wykrywać, czy ktoś inny używał narzędzi AI w swojej pracy.

Trener: Dr hab. Piotr Siuda prof. UKW

Udostępnij

bottom of page