top of page
Przeglądy literatury – procedury, narzędzia sztucznej inteligencji (AI) oraz narzędzia standardowe
Przeglądy literatury – procedury, narzędzia sztucznej inteligencji (AI) oraz narzędzia standardowe

pt., 26 wrz

|

Google Meet

Przeglądy literatury – procedury, narzędzia sztucznej inteligencji (AI) oraz narzędzia standardowe

Cena regularna: 750 zł netto; 922,50 zł brutto Promocja przy zgłoszeniu do 12 września 2025 r.: - jednej i dwóch osób otrzymają Państwo 10% rabatu lub - 50% rabatu dla trzeciej osoby lub - czwarta osoba gratis. Promocje nie łączą się!

Termin i lokalizacja

26 wrz 2025, 10:00 – 15:00

Google Meet

Zapisz się

LINK DO REJESTRACJI


Promocja przy zgłoszeniu do 12 września 2025 r.:

- jednej i dwóch osób otrzymają Państwo 10% rabatu lub

- 50% rabatu dla trzeciej osoby lub

- czwarta osoba gratis.

Promocje nie łączą się!



Szkolenie ma na celu przybliżenie uczestnikom kluczowych etapów, narzędzi (zarówno standardowego oprogramowania, jak i sztucznej inteligencji) i metodologii potrzebnych do przygotowania rzetelnych przeglądów literatury naukowej – od ogólnego zarysu tematu, poprzez staranne gromadzenie źródeł, aż po syntetyczną analizę danych i prezentację wyników. Dodatkowo, przy pokazywaniu narzędzi i oprogramowania, prowadzący zwraca się także w stronę innych typów publikacji, sugerując, jak narzędzia (standardowe i AI) mogą być wykorzystywane także przy artykułach badawczych, esejach czy innych typach tekstów.


W sferze omówienia narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, prowadzący pokazuje, że AI stała się dziś nieodłącznym elementem warsztatu badaczy, zwłaszcza w obszarze tworzenia przeglądów literatury. Narzędzia AI umożliwiają nie tylko sprawne wyszukiwanie i selekcjonowanie źródeł, ale także pomagają w automatycznym streszczaniu setek publikacji naukowych. Z rozwiązań tych mogą korzystać badacze reprezentujący różne dziedziny – od nauk przyrodniczych i społecznych, po humanistyczne.


Spotkanie zwraca jednocześnie uwagę na etyczny wymiar korzystania z AI – tak, aby uniknąć pułapek związanych z generowaniem niskiej jakości streszczeń czy ryzyka utraty wiarygodności w środowisku naukowym.


Korzyści: 

  • Pokazanie, w jaki sposób tworzyć dobre przeglądy literatury.

  • Wskazanie, jakie narzędzia sztucznej inteligencji (AI) można wykorzystać, aby skutecznie pisać przeglądy literatury i inne publikacje naukowe.

  • Zwrócenie uwagi na klasyczne oprogramowanie (nie AI), które pozwoli szybko uporać się z przeglądami literatury i wspomoże proces pisania innych publikacji.

  • Omówienie narzędzi z różnych perspektyw, tj. zwrócenie uwagi na ich słabe oraz mocne strony.

  • Uświadomienie badaczom, jak wykorzystywać narzędzia AI z korzyścią dla siebie oraz zwrócenie uwagi na to, jak zaszkodzić można swojej reputacji, jeśli używa się ich nieumiejętnie.


Kto powinien wziąć udział w szkoleniu:

  • Osoby planujące publikować w wysokopunktowanych czasopismach i chcące profesjonalnie przygotowywać przeglądy literatury (ale też inne rodzaje tekstów).

  • Naukowcy pragnący ulepszyć warsztat pisania artykułów, raportów i innych publikacji poprzez efektywne wykorzystanie dostępnych narzędzi AI.

  • Badacze chcący dokładnie poznać etapy przygotowania przeglądów literatury.

  • Naukowcy, którzy rozważają kwestie etyczne związane z użyciem narzędzi AI i chcą wiedzieć, w jaki sposób można korzystać z nich z poszanowaniem dobrych praktyk.



PROGRAM SZKOLENIA


Część I. Wprowadzenie do przeglądów literatury.

  1. Definicja i znaczenie przeglądu literatury w badaniach naukowych.

  2. Typy przeglądów literatury: systematyczny; scoping review; przegląd narracyjny; meta-analiza; przegląd parasolowy (umbrella review).

  3. Cele i korzyści z tworzenia przeglądów literatury.


Część II. Poszczególne etapy tworzenia przeglądów.

  1. Formułowanie problemu badawczego: identyfikacja obszaru zainteresowania; przeprowadzenie wstępnych poszukiwań (scoping searches); tworzenie pytań badawczych zgodnie z podejściem PICO/PICOSS; kryteria włączenia i wykluczenia (inclusion/exclusion criteria).

  2. Planowanie strategii wyszukiwania: określenie precyzji wyszukiwania; rola kompletności i trafności; włączanie literatury szarej (gray literature); dobór baz danych (np. Web of Science, Scopus, PubMed, Google Scholar; tworzenie słów kluczowych i wykorzystanie operatorów logicznych (boolean operators); dokumentowanie strategii wyszukiwania.

  3. Proces selekcji publikacji (screening and selection): eliminacja duplikatów; weryfikacja tytułów i abstraktów; ocena pełnych tekstów pod kątem zgodności z kryteriami.

  4. Analiza i synteza danych: ekstrakcja danych – tworzenie tabel ekstrakcji (data extraction tables), rejestracja źródeł danych i ujednolicanie formatów; synteza wyników: analiza jakościowa i ilościowa; identyfikacja luk badawczych i kluczowych tematów.

  5. Raportowanie przeglądu literatury: struktura i zawartość gotowego przeglądu; standardy raportowania (np. PRISMA, MOOSE, CONSORT i inne); tworzenie wykresów (flowcharts) dokumentujących proces selekcji.


Część III. Narzędzia AI (sztucznej inteligencji) w tworzeniu przeglądów.

  1. Formułowanie pytań badawczych i strategii wyszukiwania: narzędzia wspierające precyzyjne formułowanie pytań badawczych (Elicit, Perplexity, SciSpace, ResearcherLife i inne); automatyczne tworzenie list słów kluczowych i strategii wyszukiwania.

  2. Wyszukiwanie literatury: automatyzacja wyszukiwania publikacji na podstawie pytań badawczych; wizualizacja powiązań między artykułami w celu identyfikacji kluczowych źródeł (np. Connected Papers); analiza odpowiedzi na pytania badawcze na podstawie dostępnej literatury (np. Consensus); interaktywne eksplorowanie tematycznych powiązań między badaniami (np. Research Rabbit).

  3. Organizacja i selekcja literatury: automatyczne tworzenie streszczeń i wyciągów kluczowych informacji z publikacji (np. Scispace, Avidnote, Scholarcy).


Część IV. Oprogramowanie standardowe (nie AI) w tworzeniu przeglądów.

  1. Wprowadzenie do standardowych narzędzi: dlaczego tradycyjne narzędzia są wciąż istotne w przeglądach literatury; zalety tradycyjnych metod, takie jak przejrzystość, kontrola jakości i możliwość dopasowania do specyficznych wymagań badawczych; integracja standardowych narzędzi z narzędziami AI.

  2. Zarządzanie zgromadzonymi źródłami: tworzenie katalogów i adnotacji (Zotero, Mendeley, Citavi i inne)

  3. Narzędzia do zarządzania procesem selekcji literatury, w tym eliminacji duplikatów i oceny abstraktów (np. Covidence)

  4. Analiza i synteza danych: MaxQDA, Atlas (i inne narzędzia CAQDAS, czyli narzędzia do analizy jakościowej, wspomagające identyfikację głównych tematów i wniosków, wyodrębnianie najważniejszych wniosków z dużych zbiorów danych).


Część V. Jak wykorzystywać narzędzia AI i standardowe oprogramowanie dla innych typów publikacji.

  1. Rodzaje publikacji naukowych – szybki przegląd.

  2. Narzędzia a artykuły empiryczne: prezentowanie wyników badań pierwotnych (np. eksperymentów, badań ankietowych, analiz jakościowych).

  3. Narzędzia a studia przypadków: szczegółowa analiza pojedynczych przypadków lub specyficznych zjawisk.

  4. Narzędzia a eseje i publikacje popularnonaukowe: łączenie dostępnych dowodów naukowych z przystępną narracją.

  5. Etyczne aspekty tworzenia przeglądów literatury: rzetelność i transparentność w procesie przeglądu; unikanie błędów i stronniczości (bias); odpowiedzialne korzystanie z narzędzi AI.



Trener: dr hab. Piotr Siuda

Udostępnij

bottom of page