top of page
Dropout na uczelniach. Jak zapobiegać rezygnacji ze studiów - wspieranie studentów na ścieżce akademickiej
Dropout na uczelniach. Jak zapobiegać rezygnacji ze studiów - wspieranie studentów na ścieżce akademickiej

pon., 19 maj

|

Wrocław | WenderEDU Business Center

Dropout na uczelniach. Jak zapobiegać rezygnacji ze studiów - wspieranie studentów na ścieżce akademickiej

Cena regularna: 1600 zł netto* 1968 zł brutto Przy zgłoszeniu do 16 kwietnia otrzymają Państwo 10% rabatu. Cena po rabacie wynosi 1440 zł. Cena szkolenia nie zawiera noclegu.

Termin i lokalizacja

19 maj 2025, 09:00 – 20 maj 2025, 15:00

Wrocław | WenderEDU Business Center, Świętego Józefa 1/3, 50-329 Wrocław, Polska

Zapisz się

LINK DO REJESTRACJI 


Przy zgłoszeniu do 16 kwietnia otrzymają Państwo 10% rabatu. Cena po rabacie wynosi 1440 zł.*


Cena szkolenia nie zawiera noclegu.


Gwarantujemy: 

  • materiały i Certyfikat, 

  • wyżywienie (obiad, przerwy kawowe), 

  • zapewnienie noclegu za dodatkową opłatą.


Koszt noclegu za dobę:

  • 275 zł - pokój 2 osobowy z łóżkiem małżeńskim,

  • 340 zł - pokój 3 osobowy z osobnymi łóżkami.


*szkolenia finansowane ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT. W przypadku uczelni niepublicznych do ceny należy doliczyć 23% VAT.

 

Cel warsztatów Przygotowanie kadry uczelni do wspierania studentów w pokonywaniu trudności związanych z przeciążeniem nauką, wypaleniem akademickim i brakiem motywacji, poprzez promowanie nowych podejść do zdobywania wiedzy oraz budowanie środowiska sprzyjającego ich sukcesowi i satysfakcji ze studiów.


PROGRAM SZKOLENIA


Moduł 1: Dlaczego studenci rezygnują ze studiów?

  1. Analiza głównych przyczyn rezygnacji:

    1. Przeciążenie obowiązkami akademickimi i nieefektywne metody nauki.

    2. Trudności w adaptacji do nowego środowiska edukacyjnego.

    3. Brak wsparcia społecznego i emocjonalnego.

    4. Problemy finansowe, zdrowotne i psychiczne.

  2. Nowa rzeczywistość nauki:

    1. Jak tradycyjne podejście do nauczania wpływa na motywację i wyniki studentów?

    2. Wpływ cyfryzacji, dostępności wiedzy i multitaskingu na studencką efektywność.

  3. Grupy ryzyka:

    1. Studenci pierwszego roku, osoby z małych miejscowości, międzynarodowi, osoby pracujące.


Moduł 2: Wczesne rozpoznawanie problemów i przeciążenia nauką

  1. Objawy przeciążenia nauką:

    1. Chroniczne zmęczenie, brak motywacji, trudności w skupieniu.

    2. Niska efektywność nauki mimo dużego nakładu czasu.

    3. Wycofanie społeczne, spadek zaangażowania w życie akademickie.

  2. Rozpoznawanie problemów u studentów:

    1. Sygnały ostrzegawcze w zachowaniu (np. unikanie zajęć, brak terminowości).

    2. Jak zidentyfikować studentów, którzy potrzebują wsparcia?

  3. Ćwiczenia praktyczne:

    1. Studium przypadku: rozpoznawanie problemów na podstawie przykładów z życia.


Moduł 3: Nowoczesne podejście do zdobywania wiedzy i radzenie sobie z przeciążeniem nauką

  1. Wprowadzenie nowych metod nauki:

    1. Zasada „uczenia się mniej, ale mądrzej” – skupienie na kluczowych treściach i praktyce.

    2. Techniki aktywnego uczenia się: mapy myśli, metoda Feynmana, nauka przez działanie.

    3. Korzystanie z technologii: aplikacje i narzędzia wspomagające organizację i naukę.

  2. Równowaga między nauką a odpoczynkiem:

    1. Jak przerwy i regeneracja poprawiają efektywność nauki?

    2. Wprowadzenie technik takich jak Pomodoro i mindfulness w codziennym planowaniu.

  3. Pomoc studentom w radzeniu sobie z przeciążeniem:

    1. Jak tworzyć spersonalizowane plany nauki?

    2. Znaczenie krótkoterminowych celów i sukcesów w budowaniu motywacji.

    3. Organizacja czasu i priorytetów: co student powinien wiedzieć?


Moduł 4: Strategie wsparcia studentów w kryzysie

  1. Jak wspierać studentów emocjonalnie i akademicko?

    1. Budowanie relacji opartej na zaufaniu.

    2. Jak rozmawiać ze studentami, którzy czują się przytłoczeni?

    3. Wspieranie pewności siebie i poczucia skuteczności.

  2. Rola dydaktyków i mentorów:

    1. Elastyczne podejście do wymagań: jak pomagać studentom w kryzysie bez obniżania standardów akademickich?

    2. Promowanie kultury otwartości i współpracy na uczelni.

  3. Ćwiczenia praktyczne:

    1. Symulacje rozmów z różnymi typami studentów (np. z brakiem motywacji, przeciążonym materiałem, niepewnym swojej ścieżki).


Moduł 5: Tworzenie środowiska wspierającego na uczelni

  1. Jak tworzyć przyjazne środowisko akademickie?

    1. Organizowanie warsztatów dla studentów z efektywnego uczenia się i zarządzania czasem.

    2. Promowanie wydarzeń integracyjnych i inicjatyw społecznościowych.

    3. Wdrażanie systemu mentoringu studenckiego.

  2. Wczesne reagowanie na kryzysy:

    1. Jak skutecznie komunikować się między działami uczelni (dydaktyką, administracją, psychologami)?

    2. Ułatwienia dla studentów przeciążonych obowiązkami (np. elastyczne terminy, konsultacje).

  3. Ćwiczenia praktyczne:

    1. Opracowanie planu działań wspierających studentów na danym wydziale lub uczelni.


Moduł 6: Monitorowanie i ewaluacja

  1. Jak monitorować zaangażowanie studentów?

    1. Wykorzystanie danych: analiza frekwencji, wyników egzaminów i ankiet studenckich.

    2. Systemy wczesnego ostrzegania: identyfikacja studentów z problemami.

  2. Ewaluacja wdrożonych działań:

    1. Jak mierzyć skuteczność działań przeciwdziałających rezygnacji?

    2. Wdrażanie ulepszeń na podstawie feedbacku od studentów.

  3. Ćwiczenia praktyczne:

    1. Tworzenie modelu wsparcia i ewaluacji dla konkretnego wydziału.


Moduł 7: Podsumowanie i dyskusja

  • Wnioski z warsztatów: najważniejsze strategie i rozwiązania.

  • Sesja pytań i odpowiedzi.

  • Wspólne opracowanie planów działań dostosowanych do specyfiki uczelni.


Grupa docelowa: Kadra dydaktyczna, opiekunowie akademiccy, doradcy studenccy, administracja uczelni.


Oczekiwane rezultaty:

  • Umiejętność wczesnego rozpoznawania przeciążenia i innych problemów studenckich.

  • Promowanie efektywnych metod nauki i technik radzenia sobie z przeciążeniem.

  • Tworzenie środowiska akademickiego sprzyjającego utrzymaniu studentów na uczelni.

  • Zwiększenie retencji studentów i ich satysfakcji z procesu kształcenia.

 


Trener: Karolina Szot



Udostępnij

bottom of page