top of page
Reagowanie w sytuacjach zagrożenia – bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne w pracy portiera uczelni
Reagowanie w sytuacjach zagrożenia – bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne w pracy portiera uczelni

pon., 01 wrz

|

Siedziba uczelni

Reagowanie w sytuacjach zagrożenia – bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne w pracy portiera uczelni

Dwugodzinne szkolenie prowadzone przez psychologa. Szkolenie organizowane wyłącznie na zamówienie uczelni

Termin i lokalizacja

01 wrz 2025, 09:00 – 11:00

Siedziba uczelni

Zapisz się

UWAGA! Szkolenie zaplanowane jest na 2 godziny zegarowe. Szkolenie możemy zorganizować dla dwóch lub trzech grup w ciągu jednego dnia. Szczegóły ustalimy z Państwem podczas indywidualnej rozmowy.


WYPEŁNIJ FORMULARZ ZAPYTANIA


Cele ogólne:

  • Rozpoznanie sygnałów ostrzegawczych zaburzeń psychicznych i użycia substancji psychoaktywnych.

  • Nabycie umiejętności deeskalacji konfliktów i zachowań agresywnych.

  • Przygotowanie do bezpiecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych.

  • Zwiększenie poczucia sprawczości i bezpieczeństwa portierów.


PROGRAM SZKOLENIA 


  1. Wprowadzenie – kontekst i rola portiera w bezpieczeństwie uczelni

    1. Portier jako osoba „pierwszego kontaktu” – obserwacja, zgłaszanie, reagowanie.

    2. Psychologiczne skutki pracy w miejscu, gdzie doszło do przemocy – normalizacja emocji (np. lęk, napięcie).

    3. Wprowadzenie do tematu – „lepiej wiedzieć i umieć, niż być zaskoczonym”.


      Cel: Uświadomienie roli portiera jako pierwszego ogniwa bezpieczeństwa.


  2. Rozpoznawanie sygnałów zagrożenia

    1. Czym jest kryzys psychiczny?

    2. Objawy wskazujące na użycie substancji: mowa, ruchy, kontakt wzrokowy, halucynacje, agresja.

    3. Czerwone flagi: groźby, agresja, urojenia, izolacja, brak kontaktu z rzeczywistością.


      Cel: Zwiększenie świadomości zachowań mogących świadczyć o zagrożeniu.


  3. Techniki deeskalacji i bezpiecznej komunikacji

    1. Model deeskalacji: Zostań spokojny – Utrzymuj dystans – Mów krótko i jasno – Nie oceniaj – Zaproponuj pomoc.

    2. Czego NIE robić: krzyczeć, prowokować, komentować stanu psychicznego.

    3. Ćwiczenie: mini-scenka z agresywnym studentem.


      Cel: Nabycie konkretnych strategii komunikacyjnych w sytuacji napięcia.


  4. Procedury bezpieczeństwa i współpracy z innymi służbami

    1. Kiedy i jak wezwać pomoc: numery alarmowe, współpraca z ochroną.

    2. Bezpieczne warunki: nie zostawać samemu, zamknięte pomieszczenia, wezwanie pomocy przed konfrontacją.

    3. Dokumentowanie zdarzeń – co i jak zapisywać.


      Cel: Wzmocnienie przygotowania proceduralnego i poczucia bezpieczeństwa.


  5. Dbanie o siebie po trudnym zdarzeniu

    1. Objawy stresu pourazowego.

    2. Co pomaga: rozmowa, wsparcie kolegów, konsultacja z psychologiem.

    3. Gdzie szukać wsparcia: psycholog, infolinia kryzysowa.


      Cel: Zminimalizowanie ryzyka wtórnej traumy i wypalenia zawodowego.


  6. Zakończenie i pytania

    1. Najważniejsze zasady: obserwuj, nie prowokuj, reaguj z dystansem i pomocą.

    2. Zaproszenie do zadawania pytań.



Trener: Karolina Szot

Udostępnij

bottom of page