

pon., 01 wrz
|Siedziba uczelni
Reagowanie w sytuacjach zagrożenia – bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne w pracy portiera uczelni
Dwugodzinne szkolenie prowadzone przez psychologa. Szkolenie organizowane wyłącznie na zamówienie uczelni
Termin i lokalizacja
01 wrz 2025, 09:00 – 11:00
Siedziba uczelni
Zapisz się
UWAGA! Szkolenie zaplanowane jest na 2 godziny zegarowe. Szkolenie możemy zorganizować dla dwóch lub trzech grup w ciągu jednego dnia. Szczegóły ustalimy z Państwem podczas indywidualnej rozmowy.
Cele ogólne:
Rozpoznanie sygnałów ostrzegawczych zaburzeń psychicznych i użycia substancji psychoaktywnych.
Nabycie umiejętności deeskalacji konfliktów i zachowań agresywnych.
Przygotowanie do bezpiecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych.
Zwiększenie poczucia sprawczości i bezpieczeństwa portierów.
PROGRAM SZKOLENIA
Wprowadzenie – kontekst i rola portiera w bezpieczeństwie uczelni
Portier jako osoba „pierwszego kontaktu” – obserwacja, zgłaszanie, reagowanie.
Psychologiczne skutki pracy w miejscu, gdzie doszło do przemocy – normalizacja emocji (np. lęk, napięcie).
Wprowadzenie do tematu – „lepiej wiedzieć i umieć, niż być zaskoczonym”.
Cel: Uświadomienie roli portiera jako pierwszego ogniwa bezpieczeństwa.
Rozpoznawanie sygnałów zagrożenia
Czym jest kryzys psychiczny?
Objawy wskazujące na użycie substancji: mowa, ruchy, kontakt wzrokowy, halucynacje, agresja.
Czerwone flagi: groźby, agresja, urojenia, izolacja, brak kontaktu z rzeczywistością.
Cel: Zwiększenie świadomości zachowań mogących świadczyć o zagrożeniu.
Techniki deeskalacji i bezpiecznej komunikacji
Model deeskalacji: Zostań spokojny – Utrzymuj dystans – Mów krótko i jasno – Nie oceniaj – Zaproponuj pomoc.
Czego NIE robić: krzyczeć, prowokować, komentować stanu psychicznego.
Ćwiczenie: mini-scenka z agresywnym studentem.
Cel: Nabycie konkretnych strategii komunikacyjnych w sytuacji napięcia.
Procedury bezpieczeństwa i współpracy z innymi służbami
Kiedy i jak wezwać pomoc: numery alarmowe, współpraca z ochroną.
Bezpieczne warunki: nie zostawać samemu, zamknięte pomieszczenia, wezwanie pomocy przed konfrontacją.
Dokumentowanie zdarzeń – co i jak zapisywać.
Cel: Wzmocnienie przygotowania proceduralnego i poczucia bezpieczeństwa.
Dbanie o siebie po trudnym zdarzeniu
Objawy stresu pourazowego.
Co pomaga: rozmowa, wsparcie kolegów, konsultacja z psychologiem.
Gdzie szukać wsparcia: psycholog, infolinia kryzysowa.
Cel: Zminimalizowanie ryzyka wtórnej traumy i wypalenia zawodowego.
Zakończenie i pytania
Najważniejsze zasady: obserwuj, nie prowokuj, reaguj z dystansem i pomocą.
Zaproszenie do zadawania pytań.
Trener: Karolina Szot