

pon., 06 paź
|Google Meet
Savoir vivre w szkolnictwie wyższym z elementami protokołu dyplomatycznego
Cena regularna: 690 zł netto, 848,70 zł brutto Promocja przy zgłoszeniu do 22 września 2025 r.: - jednej i dwóch osób otrzymają Państwo 10% rabatu lub - 50% rabatu dla trzeciej osoby lub - czwarta osoba gratis. Promocje nie łączą się!
Termin i lokalizacja
06 paź 2025, 08:30 – 14:30
Google Meet
Zapisz się
Promocja przy zgłoszeniu do 22 września 2025 r.:
- jednej i dwóch osób otrzymają Państwo 10% rabatu lub
- 50% rabatu dla trzeciej osoby lub
- czwarta osoba gratis.
Promocje nie łączą się!
Wprowadzenie
Zasady savoir-vivre obowiązują niemal w każdym aspekcie naszego życia. Ich znajomość szczególnie ważna jest także w miejscu pracy.
Savoir-vivre w szkolnictwie wyższym jest tak samo przydatny, jak wiedza, inteligencja, a może nawet i doświadczenie. W sferze zawodowej bardzo ważne jest to, jak nas odbierają inni: studenci, doktoranci, współpracownicy, a w przypadku pełnienia funkcji kierowniczych, także i nasi pracownicy.
Podczas szkolenia, zapoznacie się Państwo z podstawowymi zasadami dotyczącymi tego, kogo przepuścić w drzwiach oraz jak to jest z tym pukaniem do drzwi. Nauczycie się, również jak stać się doskonałym rozmówcą, który zna i stosuje zasady grzeczności językowej.
Savoir-vivre: „sztuka życia”
Termin savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i oznacza „sztukę życia”. Zbiór zasad, które obejmuje pojęcie savoir-vivre, dotyczy głównie kontaktów towarzyskich.
Kiedy mówimy o kimś jako o osobie „kulturalnej”, mamy na myśli, że osoba ta posługuje się dobrymi manierami, jest uprzejma, zręczna w kontaktach towarzyskich, wysławia się w sposób dbały i poprawny, a także nienagannie wygląda, tzn. schludnie i z klasą.
Precedencja towarzyska
Porządek pierwszeństwa może być regulowany protokołem, – co ma miejsce w dyplomacji lub zwyczajem – szczególnie, jeśli mówimy o precedencji towarzyskiej.
Z zasadą precedencji stykają się nie tylko dyplomaci i urzędnicy państwowi, ale wszyscy, znajdujący się w różnych sytuacjach dnia codziennego.
Grzeczność językowa
jest częścią savoir-vivre. Najogólniej mówiąc, grzeczność językowa to posługiwanie się językiem w sposób kulturalny i nie naruszający powszechnie panujących norm.
Grzeczność językowa to: „zbiór przyjętych w danej społeczności wzorów językowych zachowań grzecznościowych, zwyczajowo podporządkowanych określonym sytuacjom pragmatycznym”.
Pukanie
Z punktu widzenia savoir-vivre, pukanie to dyskrecja i znak delikatności. Pukanie to również okazanie szacunku dla innych, co oznacza, że staramy się nie wywołać u nich uczucia dyskomfortu brakiem pukania. Pukanie to wreszcie zrozumienie, że ktoś może być w sytuacji lub wykonywać czynność, której nie powinien ktoś postronny widzieć lub słyszeć.
Pisanie a dzwonienie
W tej części dowiecie się Państwo kilka praktycznych wskazówek dotyczących sporządzania oficjalnej korespondencji, z uwzględnieniem prawidłowego układu listu, używania odpowiednich w korespondencji zwrotów i tytułów. Omówione będą również zasady regulujące prawidłowe sporządzanie korespondencji elektronicznej. W tej części zatrzymamy się też nad powszechnym obecnie sposobem komunikacji tj. rozmową telefoniczną.
PROGRAM SZKOLENIA
Czym jest savoir vivre?
Historia etykiety.
Protokół dyplomatyczny w skrócie:
Przestrzeganie zasad etycznych,
Zasada wzajemności,
Zasada uszanowania prywatności,
Zasada starszeństwa,
Zasada tolerancji,
Zasada dyskrecji,
Zasada punktualności,
Zasada zdrowego rozsądku.
Precedencja towarzyska, czyli pierwszeństwo w codziennych sytuacjach:
Pierwszeństwo przy wejściu,
Podejmowanie gości,
Jak powinien zachować się pracownik (kobieta/ mężczyzna), kiedy do pomieszczenia wchodzi przełożony?
Grzeczność językowa:
Wybrane teorie,
Polski model grzeczności językowej.
Grzeczność w komunikacji interpersonalnej:
Powitanie:
Kto pierwszy mówi: „dzień dobry”/ „doby wieczór”?
Pożegnanie:
Kto pierwszy mówi: „do widzenia/dobranoc”?
Czy wypada pożegnać się stwierdzeniem „żegnam”?
Komplementowanie,
Podziękowanie,
Grzeczny ton wypowiedzi,
Przejście na „Ty”:
Kto, komu może zaproponować przejście na „Ty”?
Przejście na „Ty” a niezręczne sytuacje społeczne
Tytułowanie: tytuł naukowy, przypisany do stanowiska pracy.
Jak to jest z pukaniem do drzwi?
Rozmowy telefoniczne:
Zasady korzystania z telefonów – zróżnicowanie pomiędzy rozmówcą telefonicznym a osobą towarzyszącą,
Połączenia telefoniczne (godziny wskazane i zakazane),
Czas rozmowy,
Oddzwanianie (kto do kogo powinien oddzwonić),
Poczta głosowa,
Odebranie telefonu a długość sygnału.
Korespondencja pisemna:
Netykieta – czyli etykieta w biznesie,
Etykieta korespondencji oficjalnej,
Etykieta korespondencji elektronicznej,
Jak reagować na gafy.
Trener: dr n. hum Małgorzata Klimorowska