czw., 12 paź
|Google Meet
Czasopismo naukowe. Jak wizję przekuć w idealną publikację?
Cena: 600 zł netto, 738 zł brutto Gwarantujemy: - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej - merytoryczne szkolenie, - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video, - pełne wsparcie techniczne.
Termin i lokalizacja
12 paź 2023, 09:00 – 15:00
Google Meet
Zapisz się
LINK DO REJESTRACJI
Dostępne opracowania dotyczące wydawania czasopism naukowych opisują przede wszystkim warunki i wymagania stawiane czasopismom. Nie odpowiadają na pytania, jak w praktyce je wprowadzić, jak radzić sobie ze sprzecznościami między wytycznymi MEiN i baz bibliometrycznych (Scopus i Web of Science), jak zorganizować współpracę między redakcjami czasopism a wydawcami, która może być źródłem licznych konfliktów.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Czasopismo naukowe – definicja.
2. Specyfika wydawania czasopisma.
3. Koncepcja czasopisma naukowego:
a. wybór dyscypliny, dyscyplin naukowych,
b. zakres tematyczny,
c. tytuł czasopisma,
d. poznanie konkurencji.
4. Sposób finansowania czasopisma:
a. dotacja,
b. subskrypcja płatna.
5. Dystrybucja czasopisma:
a. prenumerata,
b. otwarty dostęp (open access),
c. czasopisma hybrydowe.
6. Rejestracja czasopisma.
7. Identyfikatory w czasopiśmie:
a. ISSN, e-ISSN,
b. DOI,
c. ORCID.
8. Prawo autorskie:
a. umowy licencyjne dotyczące tekstów, ilustracji, dozwolony użytek,
b. ważne elementy umów autorskich,
c. open access – rodzaje licencji dotyczących wolnego dostępu,
d. Domena publiczna.
9. Organizacja czasopisma:
a. Rada Naukowa,
b. Redakcja,
c. Recenzenci,
d. Wydawca.
10. Nowoczesne czasopismo naukowe:
a. layout,
b. struktura artykułu,
c. abstrakt,
d. słowa kluczowe,
e. bibliografia czy References.
11. Strona internetowa czasopisma naukowego:
a. adres strony internetowej czasopisma,
b. język w jakim publikowane są treści na stronie internetowej,
c. hierarchia informacji na stronie internetowej czasopisma,
d. konieczne elementy na stronie internetowej i ich widoczność,
e. strona artykułu,
f. format plików z artykułami,
g. inne dokumenty załączone do strony internetowej czasopisma.
12. Proces wydawniczy – role Redaktora Naczelnego, Redaktora naukowego, Sekretarza Redakcji, Wydawnictwa:
a. pozyskiwanie materiałów,
b. etapy procesu wydawniczego,
c. dystrybucja czasopisma.
13. Promocja czasopisma naukowego:
a. rola strony internetowej czasopisma i sposoby jej promowania,
b. wykorzystanie mediów społecznościowych,
c. wykorzystanie internetu w tradycyjnych sposobach promocji.
14. Zasady etyki wydawniczej.
Czasopismo naukowe – początki
Uczestnicy kursu poznają, czym powinni kierować się tworząc nowe czasopismo naukowe i jakie zalecenia muszą uwzględnić. Od wyboru dyscypliny / dyscyplin, tematyki i jej zakresu, rozpoznania konkurencji po częstotliwość ukazywania się, sposób finansowania, dystrybucję. Dowiedzą się jak zarejestrować czasopismo, nadać numery ISSN, e-ISSN, DOI, ORCID. Zapoznają się z podstawami prawa autorskiego, rodzajami licencji Creative Commons, wyjaśnieniem pojęcia „domena publiczna” oraz z czynnikami wpływającymi na wybór rodzaju licencji.
Struktura artykułu oraz strony internetowej
Szkolenie pokaże, jak ważne dla upowszechnienia treści artykułów są jego konstrukcja, zamieszczone w nim informacje dotyczące autora i wydawcy, kompozycja abstraktu, wybór słów kluczowych, zapis bibliograficzny. Dlaczego nowoczesne czasopismo naukowe nie może istnieć bez dedykowanej mu strony internetowej, jak powinna wyglądać i jakie treści zawierać.
Proces wydawniczy
Specyfika procesu wydawniczego, w którym redakcja czasopisma jest autonomiczna względem wydawnictwa wymaga dokładnego podziału odpowiedzialności za poszczególne etapy prac. Słuchacze zaznajomią się z etapami prac i tworzeniem ich harmonogramu. Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy o wydawaniu czasopisma naukowego, przedstawienie sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się podczas planowania i realizacji.
Promocja
Przy takiej mnogości periodyków naukowych nawet najlepsze czasopismo może być niezauważone. Na spotkaniu zastanowimy się w jaki sposób je promować. Pokażemy jak ważna jest współpraca badaczy z wydawcami w tym zakresie. Opiszemy rolę mediów elektronicznych i sposoby ich wykorzystywania.
Dla kogo
Na szkolenie zapraszamy redaktorów naczelnych czasopism naukowych, sekretarzy i członków redakcji, redaktorów prowadzących, wydawców oraz osoby, które zmierzają założyć nowe czasopismo naukowe. Jest ono także uzupełnieniem wiedzy zdobywanej w szkołach doktorskich, których studenci rozpoczynają przygodę z publikowaniem naukowym. Możemy również przygotować indywidualne spotkania z redakcjami czasopism naukowych, które będą uwzględniały potrzeby konkretnego periodyku.
Trener: red. Dorota Dziedzic