pt., 08 mar
|Google Meet
Savoir vivre w szkolnictwie wyższym z elementami protokołu dyplomatycznego
Cena: 600 zł netto, 738 zł brutto Gwarantujemy: - materiały i Certyfikat w wersji elektronicznej - merytoryczne szkolenie, - możliwość zadawania pytań w czasie zajęć za pośrednictwem chatu lub połączenia video, - pełne wsparcie techniczne.
Termin i lokalizacja
08 mar 2024, 09:00 – 15:00
Google Meet
Goście
Zapisz się
Wprowadzenie
Zasady savoir-vivre obowiązują niemal w każdym aspekcie naszego życia. Ich znajomość szczególnie ważna jest także w miejscu pracy.
Savoir-vivre w szkolnictwie wyższym jest tak samo przydatny, jak wiedza, inteligencja, a może nawet i doświadczenie. W sferze zawodowej bardzo ważne jest to, jak nas odbierają inni: studenci, doktoranci, współpracownicy, a w przypadku pełnienia funkcji kierowniczych, także i nasi pracownicy.
Podczas szkolenia, zapoznacie się Państwo z podstawowymi zasadami dotyczącymi tego, kogo przepuścić w drzwiach oraz jak to jest z tym pukaniem do drzwi. Nauczycie się, również jak stać się doskonałym rozmówcą, który zna i stosuje zasady grzeczności językowej.
Savoir-vivre: „sztuka życia”
Termin savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i oznacza „sztukę życia”. Zbiór zasad, które obejmuje pojęcie savoir-vivre, dotyczy głównie kontaktów towarzyskich.
Kiedy mówimy o kimś jako o osobie „kulturalnej”, mamy na myśli, że osoba ta posługuje się dobrymi manierami, jest uprzejma, zręczna w kontaktach towarzyskich, wysławia się w sposób dbały i poprawny, a także nienagannie wygląda, tzn. schludnie i z klasą.
Precedencja towarzyska
Porządek pierwszeństwa może być regulowany protokołem, – co ma miejsce w dyplomacji lub zwyczajem – szczególnie, jeśli mówimy o precedencji towarzyskiej.
Z zasadą precedencji stykają się nie tylko dyplomaci i urzędnicy państwowi, ale wszyscy, znajdujący się w różnych sytuacjach dnia codziennego.
Grzeczność językowa
jest częścią savoir-vivre. Najogólniej mówiąc, grzeczność językowa to posługiwanie się językiem w sposób kulturalny i nie naruszający powszechnie panujących norm.
Grzeczność językowa to: „zbiór przyjętych w danej społeczności wzorów językowych zachowań grzecznościowych, zwyczajowo podporządkowanych określonym sytuacjom pragmatycznym”.
Pukanie
Z punktu widzenia savoir-vivre, pukanie to dyskrecja i znak delikatności. Pukanie to również okazanie szacunku dla innych, co oznacza, że staramy się nie wywołać u nich uczucia dyskomfortu brakiem pukania. Pukanie to wreszcie zrozumienie, że ktoś może być w sytuacji lub wykonywać czynność, której nie powinien ktoś postronny widzieć lub słyszeć.
Pisanie a dzwonienie
W tej części dowiecie się Państwo kilka praktycznych wskazówek dotyczących sporządzania oficjalnej korespondencji, z uwzględnieniem prawidłowego układu listu, używania odpowiednich w korespondencji zwrotów i tytułów. Omówione będą również zasady regulujące prawidłowe sporządzanie korespondencji elektronicznej. W tej części zatrzymamy się też nad powszechnym obecnie sposobem komunikacji tj. rozmową telefoniczną.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Czym jest savoir vivre?
a) Historia etykiety.
b) Protokół dyplomatyczny w skrócie:
• Przestrzeganie zasad etycznych,
• Zasada wzajemności,
• Zasada uszanowania prywatności,
• Zasada starszeństwa,
• Zasada tolerancji,
• Zasada dyskrecji,
• Zasada punktualności,
• Zasada zdrowego rozsądku
2. Precedencja towarzyska, czyli pierwszeństwo w codziennych sytuacjach.
a) Pierwszeństwo przy wejściu.
b) Podejmowanie gości.
c) Jak powinien zachować się pracownik (kobieta/ mężczyzna), kiedy do pomieszczenia wchodzi przełożony?
3. Grzeczność językowa.
a) Wybrane teorie.
b) Polski model grzeczności językowej.
4. Grzeczność w komunikacji interpersonalnej:
a) Powitanie
• Kto pierwszy mówi: „dzień dobry”/ „doby wieczór”?
b) Pożegnanie
• Kto pierwszy mówi: „do widzenia/dobranoc”?
• Czy wypada pożegnać się stwierdzeniem „żegnam”?
c) Komplementowanie
d) Podziękowanie
e) Grzeczny ton wypowiedzi
f) Przejście na „Ty”
• Kto, komu może zaproponować przejście na „Ty”?
• Przejście na „Ty” a niezręczne sytuacje społeczne
g) Tytułowanie: tytuł naukowy, przypisany do stanowiska pracy
5. Jak to jest z pukaniem do drzwi?
6. Rozmowy telefoniczne.
a) Zasady korzystania z telefonów – zróżnicowanie pomiędzy rozmówcą telefonicznym a osobą towarzyszącą
b) Połączenia telefoniczne (godziny wskazane i zakazane)
c) Czas rozmowy
d) Oddzwanianie (kto do kogo powinien oddzwonić)
e) Poczta głosowa
f) Odebranie telefonu a długość sygnału
7. Korespondencja pisemna.
a) Netykieta – czyli etykieta w biznesie
b) Etykieta korespondencji oficjalnej
c) Etykieta korespondencji elektronicznej
d) Jak reagować na gafy
Trener: Małgorzata Klimorowska