Przyjęcie na studia w drodze przeniesienia z innej uczelni
- Mariusz Kusion
- 24 cze
- 3 minut(y) czytania

Jedną z dróg dostania się na studia poza ścieżką tradycyjnej rekrutacji jest przeniesienie studenta z jednej uczelni na drugą. Ten wątek omawiam podczas szkolenia o dokumentacji przebiegu studiów. Niedawno tym tematem zajął się też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. Przedstawiam, co z tej sprawy wynikło dla skarżącego studenta i uczelni oraz jakie obowiązki formalne wiążą się z
przeniesieniem studenta.
Marian D. studiujący na II roku prawa Uniwersytetu w Bydgoszczy chciał przenieść się na trzeci semestr studiów prawniczych na Uniwersytecie Gdańskim. Pomimo spełnienia wymogów formalnych, Rektor UG odmówił. Uznał bowiem, że różnice w programach nauczania tego kierunku na obu uczelniach oraz w wysokości punktów ECTS są zbyt duże. Rektor ponadto przypomniał (żeby nie powiedzieć „wypomniał”) studentowi, że ten kiedyś ubiegał się o przyjęcie na studia prawnicze na UG i uzyskał dalekie 976. miejsce na liście nieprzyjętych kandydatów. Marian D. złożył skargę do sądu administracyjnego, który uchylił zaskarżoną decyzję Rektora. Dlaczego tak się stało?
Przeniesienie na inną uczelnię – wymogi w regulaminie studiów
Zasady przeniesienia studenta z innej uczelni lub uczelni zagranicznej powinien
precyzować regulamin studiów. Sąd zauważył, że w regulaminie studiów UG (§53) obowiązują dwie podstawowe przesłanki przyjęcia na studia studenta w drodze przeniesienia z innej uczelni. Są to: zaliczenie co najmniej pierwszego semestru w innej uczelni, a także stan różnic programowych oraz punktów ECTS pozwalający na podjęcie studiów co najmniej na drugim semestrze. Tak więc wyłącznie pod tym kątem powinien być rozpatrzony wniosek Mariana D. o przeniesienie. Natomiast w zaskarżonej decyzji Rektor powołał się na inne zdarzenie – fakt, że podczas rekrutacji w roku 2023, skarżący uzyskał zbyt mało punktów, aby zakwalifikować się do przyjęcia na studia prawnicze w UG. Zdaniem sądu oznaczało to, że Rektor tak
naprawdę pominął analizę zgodności programu i punktów ECTS na uczelniach w Gdańsku i Bydgoszczy, nie przedstawił też żadnych konkretnych różnic pomiędzy treściami wykładanych na tym kierunku przedmiotów. W zamian za to, uzasadnił odmowę kryterium pozaregulaminowym, czyli nieudanym wynikiem rekrutacji Mariana D. w poprzednim roku akademickim.
Decyzja uznaniowa Rektora też podlega kontroli
Decyzja Rektora o przyjęciu na studia w drodze przeniesienia z innej uczelni ma charakter uznaniowy. Zatem Rektor UG mógł, ale nie musiał, uwzględnić wniosku Mariana D. o przeniesienie. Niemniej uznaniowość nie oznacza… dowolności. Sąd sprawdza więc w takiej sytuacji, czy organ prawidłowo przeprowadził proces wydania decyzji uznaniowej, czy uwzględnił wszystkie przepisy, czy materiał dowodowy został zebrany w całości, czy pojęcia nieostre zostały prawidłowo zinterpretowane, czy nie pominięto istotnych elementów przy ustalaniu stanu faktycznego oraz czy wybrał rozwiązanie przewidziane przepisem prawa materialnego. W tym przypadku będą to w szczególności przepisy regulaminu studiów UG, ustawy PSWiN oraz procedury administracyjnej. Decyzja w sprawie przeniesienia na studia jest wydawana z zastosowaniem przepisów k.p.a. Tak więc decyzja odmowna powinna zostać szczególnie starannie uzasadniona, zarówno co do faktów, jak i co do prawa. Tak, aby nie było wątpliwości, że wszystkie okoliczności sprawy zostały rozważone i ocenione przez uczelnię. WSA uznał, że w rozpatrywanej sprawie, skarżona decyzja nie odpowiadała tym wymogom. Rektor formalnie
powołał się co prawda na regulaminowe warunki przyjęcia na studia w trybie przeniesienia, ale zrobił to bez pogłębionego zbadania, czy wymogi przeniesienia zostały przez wnioskodawcę spełnione. Zamiast tego, swoją odmową Rektor zasugerował wnioskodawcy, że najważniejsze znaczenie miało dla niego przekonanie o wyższym poziomie studiów na UG.
Przeniesienie studenta na inną uczelnię - dokumentacja
W przypadku przeniesienia się studenta do innej uczelni przesyła się do tej uczelni,
następujące dokumenty z teczki akt osobowych:
dokumenty wymagane od kandydata na studia, w tym:
a) poświadczoną przez uczelnię kopię:
– dokumentu stanowiącego podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym
mowa w art. 69 ust. 2 ustawy - w przypadku kandydata na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,
– dyplomu ukończenia studiów - w przypadku kandydata na studia drugiego stopnia,
b) ankietę osobową,
dokumenty stanowiące podstawę przyjęcia na studia,
karty okresowych osiągnięć studenta,
decyzje dotyczące przebiegu studiów.
Wymienione dokumenty są przesyłane na wniosek uczelni, do której student się przeniósł. Natomiast w uczelni, którą student opuścił, pozostawia się kopię pisma, przy którym przesłano dokumenty, oraz wykaz tych dokumentów, a w przypadku prowadzenia teczki akt osobowych studenta w postaci elektronicznej – kopię przekazanych dokumentów.
Podstawa prawna:
Wyrok WSA w Gdańsku z 9 maja 2025 r. III SA/Gd 612/24;
Art. 69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871, 1897, z 2025 r. poz. 619, 620, 621, 622);
§ 16 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w
sprawie studiów (t.j. Dz. U. 2023 poz. 2787).
Interesuje Cię ten temat? Zapraszamy na szkolenie z naszym autorem „Dokumentacja przebiegu studiów.”
Comments