top of page

Przyjęcie na studia w drodze przeniesienia z innej uczelni

Jedną z dróg dostania się na studia poza ścieżką tradycyjnej rekrutacji jest przeniesienie studenta z jednej uczelni na drugą. Ten wątek omawiam podczas szkolenia o dokumentacji przebiegu studiów. Niedawno tym tematem zajął się też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. Przedstawiam, co z tej sprawy wynikło dla skarżącego studenta i uczelni oraz jakie obowiązki formalne wiążą się z

przeniesieniem studenta.


Marian D. studiujący na II roku prawa Uniwersytetu w Bydgoszczy chciał przenieść się na trzeci semestr studiów prawniczych na Uniwersytecie Gdańskim. Pomimo spełnienia wymogów formalnych, Rektor UG odmówił. Uznał bowiem, że różnice w programach nauczania tego kierunku na obu uczelniach oraz w wysokości punktów ECTS są zbyt duże. Rektor ponadto przypomniał (żeby nie powiedzieć „wypomniał”) studentowi, że ten kiedyś ubiegał się o przyjęcie na studia prawnicze na UG i uzyskał dalekie 976. miejsce na liście nieprzyjętych kandydatów. Marian D. złożył skargę do sądu administracyjnego, który uchylił zaskarżoną decyzję Rektora. Dlaczego tak się stało?


Przeniesienie na inną uczelnię – wymogi w regulaminie studiów

Zasady przeniesienia studenta z innej uczelni lub uczelni zagranicznej powinien

precyzować regulamin studiów. Sąd zauważył, że w regulaminie studiów UG (§53) obowiązują dwie podstawowe przesłanki przyjęcia na studia studenta w drodze przeniesienia z innej uczelni. Są to: zaliczenie co najmniej pierwszego semestru w innej uczelni, a także stan różnic programowych oraz punktów ECTS pozwalający na podjęcie studiów co najmniej na drugim semestrze. Tak więc wyłącznie pod tym kątem powinien być rozpatrzony wniosek Mariana D. o przeniesienie. Natomiast w zaskarżonej decyzji Rektor powołał się na inne zdarzenie – fakt, że podczas rekrutacji w roku 2023, skarżący uzyskał zbyt mało punktów, aby zakwalifikować się do przyjęcia na studia prawnicze w UG. Zdaniem sądu oznaczało to, że Rektor tak

naprawdę pominął analizę zgodności programu i punktów ECTS na uczelniach w Gdańsku i Bydgoszczy, nie przedstawił też żadnych konkretnych różnic pomiędzy treściami wykładanych na tym kierunku przedmiotów. W zamian za to, uzasadnił odmowę kryterium pozaregulaminowym, czyli nieudanym wynikiem rekrutacji Mariana D. w poprzednim roku akademickim.


Decyzja uznaniowa Rektora też podlega kontroli

Decyzja Rektora o przyjęciu na studia w drodze przeniesienia z innej uczelni ma charakter uznaniowy. Zatem Rektor UG mógł, ale nie musiał, uwzględnić wniosku Mariana D. o przeniesienie. Niemniej uznaniowość nie oznacza… dowolności. Sąd sprawdza więc w takiej sytuacji, czy organ prawidłowo przeprowadził proces wydania decyzji uznaniowej, czy uwzględnił wszystkie przepisy, czy materiał dowodowy został zebrany w całości, czy pojęcia nieostre zostały prawidłowo zinterpretowane, czy nie pominięto istotnych elementów przy ustalaniu stanu faktycznego oraz czy wybrał rozwiązanie przewidziane przepisem prawa materialnego. W tym przypadku będą to w szczególności przepisy regulaminu studiów UG, ustawy PSWiN oraz procedury administracyjnej. Decyzja w sprawie przeniesienia na studia jest wydawana z zastosowaniem przepisów k.p.a. Tak więc decyzja odmowna powinna zostać szczególnie starannie uzasadniona, zarówno co do faktów, jak i co do prawa. Tak, aby nie było wątpliwości, że wszystkie okoliczności sprawy zostały rozważone i ocenione przez uczelnię. WSA uznał, że w rozpatrywanej sprawie, skarżona decyzja nie odpowiadała tym wymogom. Rektor formalnie

powołał się co prawda na regulaminowe warunki przyjęcia na studia w trybie przeniesienia, ale zrobił to bez pogłębionego zbadania, czy wymogi przeniesienia zostały przez wnioskodawcę spełnione. Zamiast tego, swoją odmową Rektor zasugerował wnioskodawcy, że najważniejsze znaczenie miało dla niego przekonanie o wyższym poziomie studiów na UG.


Przeniesienie studenta na inną uczelnię - dokumentacja

W przypadku przeniesienia się studenta do innej uczelni przesyła się do tej uczelni,

następujące dokumenty z teczki akt osobowych:

  • dokumenty wymagane od kandydata na studia, w tym:

a) poświadczoną przez uczelnię kopię:

– dokumentu stanowiącego podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym

mowa w art. 69 ust. 2 ustawy - w przypadku kandydata na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,

– dyplomu ukończenia studiów - w przypadku kandydata na studia drugiego stopnia,

b) ankietę osobową,

  • dokumenty stanowiące podstawę przyjęcia na studia,

  • karty okresowych osiągnięć studenta,

  • decyzje dotyczące przebiegu studiów.

Wymienione dokumenty są przesyłane na wniosek uczelni, do której student się przeniósł. Natomiast w uczelni, którą student opuścił, pozostawia się kopię pisma, przy którym przesłano dokumenty, oraz wykaz tych dokumentów, a w przypadku prowadzenia teczki akt osobowych studenta w postaci elektronicznej – kopię przekazanych dokumentów.


Podstawa prawna:

Wyrok WSA w Gdańsku z 9 maja 2025 r. III SA/Gd 612/24;

Art. 69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871, 1897, z 2025 r. poz. 619, 620, 621, 622);

§ 16 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w

sprawie studiów (t.j. Dz. U. 2023 poz. 2787).


Interesuje Cię ten temat? Zapraszamy na szkolenie z naszym autorem „Dokumentacja przebiegu studiów.”

Comments


bottom of page